Er is een tijd dat ik veel hoorde dat reclames zo vervelend zijn. Eerlijk is eerlijk, in sommige gevallen ben ik het daar 100 procent mee eens. Maar: stiekem ben ik al jaren Gouden Loeki stemmer..
Er zitten nu eenmaal ook creatieve uitwerkingen tussen wat je zoal langs ziet vliegen (aan pulp) op tv. En juist deze uitzondering op de regel verdient aandacht! Ik heb het natuurlijk over de Superbowl commercials.
Tijdens iedere finale van het American Football seizoen is de pauze hét moment voor ieder bedrijf met enkele miljoenen zendtijd budget die de allergrootste groep mensen tegelijk wil bereiken in de Verenigde Staten. Niet alleen in de V.S., maar over de hele wereld men kijkt naar de commercials die voor zulke bedragen de lucht in worden gezonden.
En zoals altijd was er ook dit jaar weer ophef rond een van de video’s. De Jamaicaanse sfeer die Volkswagen in haar commercial aansloeg zou racistisch zijn. Oordeel zelf, ik heb hier een overzicht gevonden van alle Superbowl commercials van 2013 (helaas momenteel al vergaan tot stof in een datacenter..).